« Quand on est tellement triste, on aime les couchers de soleil. »
Antoine de St Exupery
Mirage moiré de gazoline sur la piste de décollage, léger frottement de la robe de soie de Shirley Bassey sur les sièges du Concorde, qui esquisse un pas de danse avec un steward portant un plateau d’argent. La musique couvre le bruit de l’engin supersonique. En route pour le Bahrein ou pour Rio de Janeiro. 2000 kilomètres/ heure. New York à trois heures de Paris. La publicité télévisée du Concorde en 1975 avec Shirley Bassey énonce les valeurs de cette romance moderne : un monde unifié dans le luxe et la volupté, l’insouciance et l’ergonomie. Le Concorde en ce sens est peut-être l’ultime réalisation du modernisme architectural, si l’on prend au mot Oscar Niemeyer, pour qui la forme précède plutôt qu’elle ne suit la fonction, et qui, davantage que l’angle droit, préférait la ligne courbe évoquant la crête des montagnes, le dessin des rivières vues d’avion, les galbes du corps désiré. La Avion, parce que ce dernier pourrait – devrait, aurait dû ? – se conjuguer au féminin.
I’ve seen the Golden Gate in San Francisco Bay I’ve seen the Empire State and walked down ol’ Broadway I’ve seen the northern lights in some Alaskan town Since I saw you with him I move I move around
Lee Hazlewood*
Sophie T. Lvoff, artiste américaine en résidence au post-diplôme de l’Ensba Lyon, a parcouru l’Europe pour visiter les différents musées de l’air et de l’espace où sont exposés les derniers exemplaires du Concorde, l’avion de ligne le plus cher du monde, le fleuron technologique made in France, abolissant les distances – mais surtout entre les métropoles occidentales – et finalement abandonné pour sa consommation exorbitante de car- burant : la dernière relique d’un monde uniquement préoccupé de performance, de compétition et de luxe, in- souciant de son impact sur l’environnement, avant qu’il soit uniquement gouverné par la crise économique. Tout au long des années 1990, les artistes Peter Fischli et David Weiss voyagèrent autour du monde pour photographier ce qui allait devenir leur archive du Monde Visible (Sichtbare Welt), des milliers d’images s’attachant à représenter des lieux communs, des images de nature ou d’architecture déjà vues, autrement dit à dépeindre un monde “d’après la photographie“. Il s’agissait notamment, par cette expédition à la Bougainville dans le monde post-moderne, de faire l’expérience de la difficulté réelle de prendre une image d’un coucher de soleil, quand bien même nous sommes déjà saturés d’images de couchers de soleil.
Sophie T. Lvoff à son tour interroge la pratique photographique dans ses dimensions sociales et affectives, faisant usage de tous les statuts de l’image et de sa reproduction pour signifier leur contingence historique. La Avion est une dérive sentimentale autant qu’une déconstruction des éléments du Concorde, de son iconogra- phie, de sa mythologie. Derrière chaque image – projetée, punaisée, affichée – une histoire et une trajectoire se dissimulent. Des histoires singulières et collectives ; des histoires de malentendus, « lost in translation » : ain- si, l’image d’un bâtiment de Niemeyer, semblable à un fuselage de cockpit, trouvé dans un livre au Brésil mais qui se révèle être en Algérie. Des histoires de rêves et de leur déception : celui d’être ici et ailleurs, toujours ailleurs, devenu aujourd’hui l’injonction d’être toujours présent, disponible, connecté. In-flight free wifi. L’avion n’est plus une excuse pour se couper du monde pendant quelques heures (« sorry I missed your mail »), permet-il encore de quitter un endroit pour un autre, une personne pour une autre, une humeur pour une autre ?
Any day now I will hear you say «Goodbye, my love» And you’ll be on your way Then my wild beautiful bird, you will have flown, oh Any day now I’ll be all alone
Bob Hilliard / Burt Bacharach, sung by Chuck Jackson*
François Piron
* Ces chansons sont interprétées en concert le soir du vernissage par The Piles Poils, the one-night-only band, en version instrumentale, et constituent la bande sonore de l’exposition.
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“When we are so sad, we like sunsets.”
Antoine de St Exupery
An iridescent mirage of gasoline on the runway, Shirley Bassey’s silk dress lightly brushes the seats of the Concorde, she shimmies with a steward carrying a platter of money. The music covers the noise of the supersonic engine. On route for Bahrain or Rio de Janeiro. 2000 kilometres per hour. New York only three hours away from Paris. Concorde’s television advert of 1975 with Shirley Bassey announces the values of this modern romance: a world unified in luxury and delight, insouciance and ergonomics. The Concorde is perhaps in this way the ultimate realisation of architectural modernism, if we take Oscar Niemeyer at his word, for whom the form preceded, rather than followed, the function, and who, rather than a right angle, preferred the curved line evoking the ridge of mountains, the pattern of rivers seen from a plane, the contours of a desired body. La Avion, because the latter could – should, should have? – be conjugated as feminine. *
I’ve seen the Golden Gate in San Francisco Bay
I’ve seen the Empire State and walked down ol’ Broadway
I’ve seen the northern lights in some Alaskan town
Since I saw you with him I move I move around
Lee Hazlewood**
Sophie T. Lvoff, an American artist in residency at the Post-Diploma program of ENSBA Lyon, roamed Europe visiting the various air and space museums which show the last examples of the Concorde, the most expensive airliner in the world, the technological jewel made in France, which abolished distances – although above all between Western metropoles – and was finally abandoned for its exorbitant fuel consummation: the last relic of a world only concerned by performance, competition and luxury, which did not care about it impact on the environment, before it became uniquely governed by the economic crisis. Throughout the 1990s, the artists Peter Fischli and David Weiss travelled around the world in order to photograph what would become their archive of Visible World (Sichtbare Welt), thousands of images attempting to represent common places, images of nature or architecture that had already been seen, in other words attempting to portray a world “after photography”. It meant notably, through this Bougainville-style expedition in the post-modern world, experiencing the real difficulty of taking an image of a sunset, even if we are already saturated with images of sunsets.
Lvoff in turn questions the practice of photography in its social and emotional dimensions, using all the statuses of the image and its reproduction to imply their historical contingency. La Avion is a sentimental drift as much as a deconstruction of the elements of the Concorde, its iconography, its mythology. Behind each image – projected, pinned, hung – a story and a trajectory conceal themselves. Singular and collective stories; stories of misunderstandings, “lost in translation”: in this way, the image of a building of Niemeyer, comparable to the fuselage of a cockpit, found in a book in Brazil reveals itself to be in Algeria. Stories of dreams and disillusion: that of being here and elsewhere, always elsewhere, which became today an order to always be present, free, connected. In-flight free wifi. The plane being no longer an excuse to cut yourself off from the world for a few hours (“sorry I missed your mail”), does it still enable us to leave one place for another, a person for another, a mood for another?
Any day now I will hear you say «Goodbye, my love»
And you’ll be on your way
Then my wild beautiful bird, you will have flown, oh
Any day now I’ll be all alone
Bob Hilliard / Burt Bacharach, sung by Chuck Jackson**
Text written by François Piron
Translation by Bea Bottomley
* Translator’s note – In French, the plane, “L’avion”, is masculine. The title of the exhibition, “La Avion”, plays on both the gender of the noun and the rule of liaison between a definite article and a noun that begins with a vowel.
** Instrumental versions of these songs were performed in concert the evening of the opening, by the one-night-only band called The Piles Poils. Sophie T. Lvoff formed and directed the band to provide the soundtrack to the exhibition.
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