Le capital illustré 1998-2003
48 photographies contrecollées sur aluminium
Dimensions variables
Exemple pertinent de son travail sur la revalorisation de l’image comme vecteur de sens, Le Capital Illustré de Jean-Baptiste Ganne se présente à la fois sous la forme d’un livre, publié en 2000 aux éditions Incertain Sens/Galerie Françoise Vigna puis en 2003 aux éditions Fotohof en allemand et en anglais, et sous la forme d’un ensemble de photographies en couleurs destiné aux expositions. Dans ce projet débuté en 1998, Le Capital de Karl Marx (1867) sert de synopsis pour rendre compte du « spectacle du capitalisme contemporain ». S’apparentant aux produits du photoreportage, chaque photographie représente une situation, un événement pris sur le vif et est mise en correspondance avec un chapitre, une section et un paragraphe précis de l’ouvrage inachevé de Marx. Embouteillages de voitures, défilé de mannequins, rassemblement de personnes dans un hippodrome, intérieurs de bureaux, etc. : si, considérées hors contexte, ces images ne sont que des représentations ordinaires de la vie moderne, des prises de vue hic et nunc de la réalité contemporaine, formant comme un ensemble de photographies de genre dépourvues de profondeur et de lien signifiant, leur affiliation au texte de Marx les transforme en illustrations exemplaires démontrant l’actualité de son analyse sur les systèmes économique et marchand. En leur conférant à nouveau un sens, Jean-Baptiste Ganne délivre l’image du statut appauvrissant qui lui est aujourd’hui souvent associé : celui d’objet de consommation.
Notices dans l’exposition LFDA02
The Illustrated Capital is a pertinent example of Jean-Baptiste Ganne’s efforts to reassert the power of the image as a vector of meaning. The project takes the form of a book (published in 2000 by Incertain Sens/Galerie Françoise Vigna, and in English and German editions by Fotohof, in 2003), and a collection of colour photographs designed to be shown in exhibitions. The project, begun in 1998, takes Karl Marx’s Capital (1867) as the synopsis for an exploration of the “spectacle of contemporary capitalism”. Drawing on the conventions of photoreportage, each photograph represents a situation or event captured on the spot and presented in relation to a particular chapter, section or paragraph of Marx’s unfinished work. Traffic jams, catwalk fashion shows, crowds at a racecourse, office interiors… Taken out of context, these images are simply ordinary depictions of modern life, scenes of contemporary reality captured hic et nunc, forming a kind of ensemble, bereft of depth or significant connections ; in the context of Marx’s work, however, they become exemplary illustrations of the continued relevance of his analysis of our economic and market systems. By restoring meaning to the pictures in this way, Jean-Baptiste Ganne delivers the photographic image from the impoverishing status so often assigned to it today: that of a consumer object.
----------------------------------------
“Jean-Baptiste Ganne’s series of photographs aim at illustrating chapter headings of the book one of Karl Marx’s Das Kapital with documentary images of everyday life. His enterprise evokes both an ingenuous desire to see if Marx’s analysis of industrial society still holds true today, and the inevitable discrepancy between past and present, theory and reality. The result, The Illustrated Capital foregrounds the awkward relation between image and text: neither one quite lives up to the expectations aroused by the other. Images and words are put to the test, drained, as if to see how long they could carry on being meaningful.”
Sophie Berrebi.
Nowadays capital, as Debord demonstrate, reach such a level of accumulation, that it becomes an image by itself (The Society of the Spectacle §34 “The spectacle is capital to such a degree of accumulation that it becomes an image. “) I am only recording this appearance of the capital becoming a spectacle. Photography has to be this hic et nunc representation of our society but with a small gap, a kind of irony. This project is a way to emphasise that any picture from a photo reporter is an illustration of Das Kapital.
----------------------------------------
Lire le texte de David Vivarès
----------------------------------------
Lire l'entretien avec Guillaume Le Gall et Gilles Tiberghien, Catalogue Fabrique de l’image, Editions Actes Sud, 2004
----------------------------------------
|
|
Le Capital Illustré (Extrait) 1998-2003
Ensemble de 36 photographies RA4 contrecollées sur aluminium, environ 8 x 3,70 m
Vue de l’exposition à Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam, 2005
The Illustrated Capital (Section I) - 1998-2002
|
|
Le Capital Illustré (croquis) 2000
Crayon, acrylique et collage sur papier, 7m50 x 1m50
Vue de l’exposition Sto, Kako y za Koga?, Dom HDLU Zagreb, 2000
|
|
|
Das Illustrierte Kapital 1998 2003
Vue de l’exposition Das Illustrierte Kapital, Fotohof, Salzbourg, 2003
Photographies de Rainer Iglar
Retour |
|
|
|